iHub je internetový magazín pro nezávislé autory a širokou veřejnost


Článek

iH

03.02.2013 23:08

Proč je úspěch sociální sítě Google+ nevyhnutelný

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

Sociální síť Google+ je po 18 měsících po spuštění druhou největší sociální sítí na světě. Aktivně ji využívá čtvrtina světové internetové populace.

Doporučení

Obytné vozy Eastwander

 

Sociální síť je pro Google celkem logická součást portfolia. Po pár ne zcela úspěšných pokusech v oblasti sociálních sítí spustil Google svoji síť G+. Byla mnohými kritizována. Považována za neúspěšnou. Rozhodně G+ nezačala okamžitě válcovat Facebook. 

Jenže! V Google mají pod čepicí. I kdyby nepřišli s nějakou geniální sociální sítí, která by okamžitě zastínila Facebook, dalo se předpokládat, že to dříve či později bez problémů, jak se říká, "urvou silou". Jde o to, že mají tolik užitečných služeb (serverů), že jim to do sebe všechno krásně zapadá a lze to krásně spolu propojit. Snadno lze jedním masivně propagovat druhé. Když se podívám na sebe jako na uživatele, tak trávím s Googlem tak polovinu pracovního dne, neb používám:

  • Gmail.com
  • Blogger.com
  • Google.com
  • Google.com/finance
  • YouTube.com
  • AdWords
  • Google Analytics
  • G+

Úspěch G+ se dal čekat a myslím si, že jsou pořád ještě na začátku.

Porovnání (akcií) Google, Facebook, Twitter

Firma  Kapitalizace (mld usd) P/E Forward P/E
Google 255 23 14
Facebook 64 2012 37
Twitter odhadem 9 - -

 

Jak vidíte, na rozdíl od Google, kde cena akcie dává smysl, u Facebooku je to stále totálně přepálené. Viz P/E přes 2000. Twitter zatím na burze není. 

* Toto není investiční doporučení ! * 

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

—————

03.02.2013 01:12

Paralelní světy: hodnocení filmu Paralelní světy

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

 

Film Paralelní světy je sci-fi plus romantika plus drama. A z tohoto pohledu je to celkem vyvážené. Především musím uznat, že hlavní myšlenka dvou paralelních světů je kouzelná. Film jako celek na mne působil mile. Byla to příjemná odpočinková podívaná. Přesto, přišlo mi, že ta základní myšlenka dvou proti sobě stojících světů nebyla využita tak jak mohla být. Podívaná to byla krásná. Dívat se na druhý svět, který stojí v opozici, kdy z vrcholků hor máte na dosah vrcholky hor toho druhého světa... Moc pěkný. Přechod obou hlavních postav z jednoho světa do druhého také pěkně a vtipně vyveden.

Nicméně z kina jsem neodcházel nějak extra unešen. Filmu tedy dávám 7 bodů z deseti. Nejlepší byl nápad a zobrazení dvou světů. Celkově nedotaženo. Také bych měl uvést, že jsem viděl 3D verzi.

A jak se film líbil vám?

 

 

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

—————

02.02.2013 21:37

Seznam.cz - jak dál Sezname?

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

 

Seznam.cz je tuzemská internetová jednička již mnoho let. Roste stejně pozoruhodně jako samotný trh s internetovou reklamou, což je jeho zdroj příjmů. To, co je na internetových firmách pozoruhodné, ať už je to Seznam či Google, je jejich marže. Seznam se poslední dva roky pohybuje na úrovních, kdy na tržby cca 3 miliardy korun připadá zisk zhruba 1 miliarda korun. Jak jistě uznáte, o tomto poměru si jiné obory mohou nechat jenom zdát.

Doporučení

Obytné vozy Eastwander

 

Člověk nemusí být expert na to, aby si všimnul, že v současné době dochází k boomu mobilního internetu. I internetové firmy, které profitují na reklamě, musí ten trend včas zachytit. Aby si zajistily zisk do budoucna. Problém je v tom, že mobilní internet a zobrazování reklamy na něm fungují trošku jinak, než klasický internet, resp. surfování na PC. Jednoduše řečeno, je těžší si na mobilním internetu zajistit zisk z reklamy (tedy monetizovat). Tedy alespoň při stejném postupu jako na klasickém PC. Komu se to ze světových internetových gigantů či tuzemských hlavních hráčů podaří lépe, bude mít do budoucna velký náskok. Na Seznamu.cz je krásně vidět, jak se to zatím nedaří. Jak? Mobilní internet pro Seznam.cz znamená v současné době pouze 1% příjmů. Přitom 15% provozu stránek Seznamu je již přes mobil. A to je zoufale malý příjem, vzhledem k tomu, že lidé více a více surfují přes mobily. S tímto si bude muset Seznam rychle poradit, nebo si zadělává na problém.

Zatím se však Seznamu daří skvěle a jeho byznys stojí celkem rovnoměrně na čtyřech nohách:

  • Reklamní systém Sklik
  • Zobrazování reklamy
  • Firmy.cz
  • Obsahové servery

Podle generálního ředitele Pavla Zimy se Seznam chce nyní a v následujícím období věnovat intenzivně tzv. "pasivní zábavě". Jedná se především o internetovou televizi. Jak popisuje Zima, jde o zábavu pro 75% populace, která si chce k obrazovce sednout a nechat se bavit. Osobně mi to není příliš sympatické, ale chápu to. Jde přeci o zisk. Seznam již provozuje Stream.cz a nově Mixér.cz. Zisk by měl plynout z videoreklamy. Jinak Pavel Zima je přesvědčen, že peníze se budou postupně přesouvat ve prospěch televizní internetové reklamy. A budou rovněž ukusovat z klasické reklamy v TV.

Další novinkou je návrat zakladatele Iva Lukačoviče k aktivní práci a to zejména v oblasti vyvíjení nových produktů. Tak doufejme, že přijdou nějaké zajímavé produkty.

Před časem jsem psal článek o Seznamu, jeho byznysu a také jsem spekuloval o tom, že by Seznam mohl teoreticky uvést akcie na burzu a jaký si myslím, že by o ně byl nebo nebyl zájem. Ten post jsem dal také na facebookové stránky Seznamu a jejich správce mi napsal, že je to tak, jak jsem v článku napsal, a sice že Seznam zatím vstup na burzu neplánuje. A asi u toho ještě nějaký čas zůstane. I když nikdy neříkej nikdy.

Na závěr bych Seznamu doporučil, aby nepodceňoval reklamu na mobilech a tabletech. To aby jim neujel vlak.  

Související: Půjde Seznam na burzu?

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

—————

29.01.2013 01:48

Firmy investují do vlastních sociálních sítí. Výsledky jsou rozpačité

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

Yammer

 

Sociální sítě v pravém slova smyslu mění svět. Jsou všude. Je to velký trend a jenom tak se nezmění. Začínají si toho všímat i korporace a snaží se toho využít i pro svůj byznys. Ne vždy se to daří.

Do konce roku 2013 zavede podnikové sociální sítě (ESN) více než 90% velkých firem, což je oproti roku 2013 nárůst o 70%. 

Petr Viktora, Deloitte

Doporučení

Zveme vás na aukci zajímavého internetového projektu.

 

Firemní soc. sítě mají umožňovat efektivnější komunikaci než přeposílané e-maily a celkově umožňují pružnější pracovní strukturu. Podle studie Deloitte jsou zatím firemní sociální sítě využívány spíše pasivně a většina zaměstnanců se na ně připojuje ani ne jednou týdně. Což samozřejmě mnoho nefunguje. Příkladem již hotové podnikové sociální sítě je Yammer

Problém s firemními sociálními sítěmi je logický. Pokud někdo již dnes používá Facebook, Twitter, G+ či LinkedIn, má ještě chuť se každý den hlásit do další firemní sítě? Obávám se, že mnoho ne. Sociální sítě fungují určitým specifickým způsobem. Jistě, vždy to můžete zaměstnancům nařídit, tedy např. "povinnost připojit se každý den". Může to ale fungovat? A samozřejmě chápu, že chtějí mít firmy komunikaci a nápady pod kontrolou a současně nechtějí vše ukazovat Facebooku.

Jak tedy vypadá ideální podniková sociální síť, kterou zaměstnanci rádi navštěvují a komunikují zde bez zábran? Nejsem si jistý.

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

—————

27.01.2013 23:10

Jak vyvést lidi z krize?

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

Klaus Schwab, Davos

 

Je zcela jasné, že budoucnost světové ekonomiky je založena na obnovení důvěry. Musíme se dostat z nynějšího krizového naladění.

Klaus Schwab, zakladatel Světového ekonomického fóra

 

Doporučení

Zveme vás na aukci zajímavého internetového projektu.

 

Komentář Jana Hýska:

Ekonomika zcela nepochybně prochází cykly. Nicméně krize jsou z velké části především v hlavách lidí. Začněte všechny přesvědčovat, že příští rok bude krize, začněte to do lidí hustit přes media, začněte do určité míry vyvolávat krizovou paniku a ke krizi to skutečně směřuje. Stačí, když tomu lidé, rodiny, firmy i podnikatelé uvěří a okamžitě se tomu začínají přizpůsobovat a tu krizi sami startují a vyvolávají. Firmy a podnikatelé začnou dělat obranná opatření, začnou omezovat investice, přestanou nabírat nové zaměstnance či je dokonce začnou propouštět. A rodiny začnou šetřit, omezí nákupy na nezbytné. A hned máte krizi jako vyšitou a HDP jde ke dnu. Jenže jsme si to jaksi sami způsobili.

Jak z toho tedy ven? Tady je třeba jako nikdy dříve, aby vystoupily obecně respektované osobnosti, celosvětově, celorepublikově či třeba v daném městě či vesničce a svým osobním příkladem a svými vyjádřeními ukazovaly cestu a změnily tak naladění ve společnosti. Je to mnoho desítek let, kdy pan Baťa popisoval co to je ve skutečnosti krize a hovořil o tom, že se jedná především o krizi morálky. A měl pravdu. Já k tomu ještě dodám, že se jedná rovněž o výrazně psychologickou záležitost.   

Takže lídři, ať už jste kde jste, je třeba s tím něco udělat!

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

—————

27.01.2013 20:49

Jak nebojovat proti hladomoru

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

Peter Brabeck-Letmathe, Nestlé

 

Je to neuvěřitelná situace. Miliony lidí trpí hladem, ale stále více potravin spotřebovávají auta.

Peter Brabeck-Letmathe, šéf představenstva Nestlé

Jan Hýsek, jhy(z)jhy.cz

Líbí se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

—————

26.01.2013 01:40

Facebook vyhrává volby!

 

3,3 milionu Čechů, kteří mají volební právo, je na sociální síti Facebook. Jedná se o 40% všech voličů.

Jistě, ten nadpis je poněkud nadnesený. Ale doba k tomu skutečně pomalu spěje. Žijeme v době sociálních sítí. Kdo ten trend nezachytil, stává se z něho tak trošku mimoň. Internet a sociální sítě jsou pozoruhodná media. Samotné sociální sítě dramaticky mění pravidla hry v celém mediálním byznysu. Doposud to s medii bylo téměř výhradně tak, že media produkovala obsah a lidé přijímali a konzumovali. Sociální sítě to celé otáčejí tak, že se najednou jedná o obousměrný proces. Nakonec stačí mít zajímavý obsahový či zpravodajský server a pod texty vložit facebookový plugin (stejně jako jej vkládám pod tento článek) a mohou se dít velmi zajímavé věci. Komentáře pod články či blogy jsou často zajímavější a tvoří větší obsah, než samotný text či blog. A dále, na sociálních sítích se jednou za čas poštěstí takový malý zázrak a tím je virální šíření. Virální šíření to je taková sociální lavina či obří sněhová koule, která se kutálí dál a dál a nabaluje další a další. Vytvořte libovolný velmi zajímavý text, obrázek či třeba video a možná se vám poštěstí jeho virální šíření. Přitom je tak těžké odhadnout, co se bude šířit virálně. Pokouší se o to všechny možné internetové firmy, ale podaří se to spíše vzácně. (Myslím, že se mi to jednou v životě již podařilo a můj malý článek na malinkém webu dostal během kratičkého času 3.200 like, což se v Čechách moc nevidí.) To jsem ale odbočil.

Doporučení

Zveme vás na aukci zajímavého internetového projektu.

 

Zpět k volbám a sociálním sítím. Sociální sítě, u nás hlavně Facebook, to je podle mého názoru na prvním místě taková velká rodinná, přátelská či dokonce celospolečenská drbárna. Češi tradičně vše probírají a také domlouvají v hospodách. A Facebook je dnes něco podobného. Taková obří hospoda, či v případě žen kavárna či cukrárna. Akorát, že v hospodě či cukrárně oslovíte najednou řekněme maximálně deset lidí. V případě sociální sítě, zejména pokud máte co říci, může během pár minut vyslechnout vaši novinku či poselství třeba tisíc lidí. Ta možnost šíření a násobení je úžasná. A jsme u politiky. Specielně Češi po hospodách probírají nejvíce právě politiku. Rádi si zanadáváme. Dnes tedy na Facebooku. A již si toho všímají i politici a politické štáby. V USA jsou zase mnohem dále, ale ten trend posledních pár let nelze přehlédnout ani v ČR. Ostatně dnes jsem četl poslední HN a věnují tam celou dvoustranu hodnocení prezidentské kampaně pánů Zemana a Schwarzenberga. A jdou pěkně do hloubky a začínají zde i využívat zdroje a závěry internetových firem, které se specializují právě na analýzu sociálních sítí a toho co se tam probírá a co na nich funguje a co nikoliv. 

Vsadím se, že sociální sítě a sociální komunikace "potáhne" celý svět minimálně příštích padesát let. Volby se budou vyhrávat na sociálních sítích. Objeví se noví političtí lídři a nové strany a lidé je budou znát výhradně z internetu a sociálních sítí. Takový úspěšný prezidentský kandidát za dvacet let může být klidně veleúspěšný blogger a mistr práce se sociálními sítěmi. Děsivá představa? Pro někoho možná ano. Ale víte co? Vývoj stejně nezastavíte. A tak pokud chcete v životě něco dosáhnout, někoho oslovit, či třeba plánujete politickou kariéru, Facebooku či obecně sociálním sítím se nevyhýbejte. Snažte se pochopit jak to funguje. Přemýšlejte proč to tak funguje. Je jedno, zda vám je třeba 50+. Tohle není žádná modní novinka. Tohle se bude dít příštích sto let. A dále si netroufám hledět :-)

Už máte svůj účet na Facebooku či Twitteru

Jan Hýsek, jhy(z)jhy.cz

Líbil se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

—————

26.01.2013 01:00

Co udělá iPhone při mínus osmi stupních Celsia?

Je to zajímavé. Můj iPhone při mínus osmi stupních Celsia hlásí, že "potřebuje nechat vychladnout". Měl jsem ho celý den na sjezdovce ve Špindlu. 

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

Líbil se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

—————

17.01.2013 07:46

Dividendy: Jak získat v Praze pěknou dividendu

Firma Cena akcie 31.12.2012 Dividendový výnos
ČEZ 680 6,62%
Fortuna 85 6,80%
Komerční banka 4010 3,99%
NWR 97,60 3,35%
Pegas Nonwovens 493 5,35%
Philip Morris 10700 8,59%
Telefónica ČR 323,60 12,36%
VIG 1000 2,77%

Zdroj: BCPP, firmy, HN

 

Doporučení

Zveme vás na aukci zajímavého internetového projektu.

 

Komentář Jana Hýska:

Jak jsem již uváděl dříve, burza v Praze má jeden z nejvyšších dividendových výnosů na světě. Pokud je někdo spíše konzervativnější akciový investor, o dividendách jistě uvažuje. Zejména pokud si je srovnáte s tím, co nabízejí jako možnosti investic tuzemské bankovní domy. No, k těm se raději nebudu vyjadřovat. 

Jinak bych si dovolil malou poznámku k O2. Jak vidíte, výnos u O2 byl nejvyšší. Jenom se obávám, že jejich byznys je dlouhodobě značně ohrožen a psal jsem o tom již v článku Operátoři na odstřel. A obráceně, již před mnoha lety jsem ze svého soukromého sledování vyřadil titul Philip Morris. Možná to letos přehodnotím. Dividenda vypadá velmi zajímavě.

A co vy? Myslíte při investování na dividendy? A nebo máte dokonce portfolio výhradně postavené na dividendách? Pište do komentáře nebo mi napište soukromě na jh(z)akciecz.com.

* Toto není investiční doporučení! *

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

Líbil se vám tento článek? Oceňte jej finančně.

—————

12.01.2013 06:40

Johnny Cash - Hurt

—————