iHub je internetový magazín pro nezávislé autory a širokou veřejnost


Článek

iH

27.12.2012 08:45

Apple versus Samsung a odkaz Steve Jobse

Tržní kapitalizace Apple versus tržní kapitalizace Samsung

 

Jak Apple, tak Samsung jsou pozoruhodné firmy s pozoruhodným úspěchem. Tento krásný graf zveřejněný na qz.com zde mne nadchnul. Jak si můžete všimnout, tak ještě před šesti sedmi lety měl Apple tržní kapitalizaci výrazně nižší než Samsung. Jenže už v tu dobu byl ve "své firmě", po té, co byl odstraněn, znovu podruhé zpět Steve Jobs a měl firmu pevně ve svých rukou a jelo se téměř výhradně podle něho. Apple byl bez Jobse těsně před krachem a uplynula sotva jedna dekáda a z Apple se stala nejrespektovanější firma na světě a má největší tržní kapitalizaci ze všech světových firem (Nedávno předběhla do té doby první Exxon Mobil).

Doporučení

Zveme vás na aukci zajímavého internetového projektu.

 

Mám celkem vyhraněný názor na úlohu a význam Steve Jobse pro Apple. Pokud má dnes Apple tržní kapitalizaci okolo 500 miliard USD (Bože, jen si to přepočítejte na koruny!), tak 450 miliard je zásluha Jobse. Ať již přímo či nepřímo, tedy vybíráním a vedením těch správných lidí. A především tlačením na ně. O přístupu Jobse ke svým podřízeným se vypráví legendy. Kdo to zažil, ten vesměs tvrdí, že pracovat pod Jobsem bylo peklo. Ale vzápětí tito lidé přidají, že pod tím ohromným tlakem dělali a vymýšleli ty nejlepší věci ve svém životě a že by do toho šli bez váhání znovu. To mluví za vše.

Protože ale Apple stál tak příliš na jednom člověku, sázím na to, že onen drive jim vydrží ne déle než 2-3 roky od smrti Jobse. Následně už to nebudou převratné trhy i obory měnící produkty a inovace. A psal jsem to již před rokem. Apple je důkazem toho, jak klíčový může pro firmu být jeden člověk/tahoun. Bez něho je taková firma v ohrožení, i když Apple zatím na nějak extra ohroženou firmu nevypadá.

Dovoluji si také upozornit na můj stále aktuální článek Budoucnost firmy Apple a jejích akcií.    

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

—————

20.12.2012 02:27

Go East! O tom proč se světové automobilky hrnou do Ruska

Porsche

 

Poslední dobou je v automobilovém průmyslu celkem živo. Upadají a krachují jedny z v minulosti nejúspěšnějších automobilek a naopak derou se dopředu nové progresivní firmy. Nelze si také nevšimnout útoku velkých hráčů na nové trhy jako je například Čína či Rusko. Pokud bych byl já šéfem velké automobilky, na seznam potenciálních cílů bych si ještě připsal Brazílii, jejíž ekonomika výrazně roste a současně je to velmi lidnatá země.

Zajímavé je také sledovat to, jak si stojí velké evropské automobilky během krize. Prodejci luxusních vozů jako by snad ani s krizí neměli žádný problém a pěkně rostou a dokonce se dostávají na rekordní čísla. Jistě, táhnou to prodeje například v rychle rostoucí Asii. Nepochybně i v Rusku. Proč se daří prodejům luxusního zboží i během krize, automobilky z toho nevyjímaje, o tom jsem psal nedávno v článku, který je stále aktuální - Proč neprodávat akcie BMW a proč se luxusní zboží prodává krize nekrize. V titulu článku jsem uvedl BMW, ale ono se to týká Porsche, Mercedesu a Audi jakbysmet. Pak je zde pozoruhodný příběh Volkswagenu. Tam se nejedná vysloveně o luxusní vozy, ale Volkswagen to vyhrává kvalitou za férovou cenu. A německé vozy mají skvělou reputaci po celém světě ("válka neválka"). A pak jsou zde hráči jako Peugeot, Citroen, Fiat, Opel a další a tam to jsou již smutnější příběhy.  

Kdo dneska není v Rusku, jako by neexistoval. Ruská ekonomika je značně spjatá s nezměrným nerostným bohatstvím. Nicméně počet bohatých Rusů rok od roku roste. 150 milionů obyvatel je znát a je to jeden ze světových trhů s největším růstovým potenciálem pro automobilky. A kde jinde chcete i během zpomalení Evropy růst? A tak se v Rusku snaží prosadit snad každý, kdo v tomto oboru něco znamená.

Toto s tím vším značně souvisí: Renault-Nissan převezme kontrolu nad ruskou automobilkou AvtoVAZ  

Rusko má téměř 150 milionů obyvatel a to se počítá.

Nově reagují i němečtí dodavatelé automobilových součástek. Bosch a Schaeffler plánují v Rusku stavět nové továrny. Bosch není žádná malá firmička, naopak, je to největší dodavatel automobilových součástek na světě. Bosch bude investovat do nového závodu v přepočtu miliardu korun. Schaeffler proinvestuje v Rusku nyní 1,2 miliardy Kč. Výrobci součástek samozřejmě logicky následují výrobu automobilů.

Závěrem:

V automobilovém průmyslu jde do tuhého. Přicházejí noví agresivní hráči jako například Kia či Hyundai a již se naučili vyrábět kvalitní vozy. Pokud chcete jako automobilka v boji o zákazníka vyhrát, musíte dělat buď něco extra - luxusní vozy - a nebo dělat vozy s výjimečně dobrým poměrem výkon/cena (To je podle mne třeba VW). Nebo musíte dělat i relativně levné vozy, ale stále dostatečně kvalitní, jako to dělá třeba Kia. Pokud chcete i nadále růst, musíte značně investovat a jít na perspektivní trhy jako jsou Rusko, Čína, Brazílie a do budoucna jistě i Indie. A to, že se hrnou do Ruska všichni relevantní, to je více než logické. Ostatně i Škoda by se tam měla prát. 

A jen tak na okraj, tyto obytné vozy vám mohu doporučit.

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

—————

19.12.2012 04:24

Proč telekomunikačním operátorům hrozí zánik a jak je to s jejich start-upy

 

Pravidla hry v oblasti telekomunikací a operátorů se začínají rychle měnit. S příchodem internetu, sociálních sítí a Skype je celý byznys operátorů značně ohrožen. A zdá se, že si to začínají i oni sami uvědomovat.

Změna nepřichází ze dne na den, sám mám stále celkem velké výdaje za ADSL a mobil a platím Telefonice pěkné peníze. Pravidla hry se ale rychle mění. Jak vypadá budoucnost například Telefonica CR jsme psali před pěti dny zde. Operátorům hrozí, že se z nich stanou časem pouze poskytovatelé internetového připojení a z něj bude prostá komodita. Nikterak extra dobře placená. A z celkového koláče budou čím dál více ukusovat firmy jako Facebook, Google či Apple

Naštěstí si to velcí hráči jako Telefonica či Vodafone uvědomují a začínají, možná pomalu, ale přeci, něco podnikat. Zatím to nevypadá, že jsou schopni přijít sami s nějakými zásadními inovacemi, které změní pravidla hry či celý obor, ale alespoň se pokouší nápady nakupovat a podporovat mladé nadějné firmy a samozřejmě v nich získat podíl. Ostatně každý by chtěl být u počátku nové bomby jako byl třeba Facebook a mít zde znatelný podíl. A tak se jim nelze divit.

O tom, že Telefonica se pustila do globálního projektu Wayra, který má nastartovat ty nové "Facebooky" a "Twittery", jsem psal před třema dny zde. A je to již rozjetá věc a skvělý nápad a v Telefonice to evidentně myslí vážně. Vodafone se vydává podobným směrem a právě nyní investuje přes osm milionů dolarů do start-upu, který má Vodafonu přinést alternativu k aplikacím jako je Skype nebo Whatsapp pro bezplatné volání a posílání zpráv přes mobilní internet - jmenuje se Jibe Mobile. (Přičemž slovo bezplatné musím podtrhnout!)

Jistě, bylo by lepší, kdyby tito donedávna a stále ještě velmi silní globální hráči vymysleli ty nové převratné inovace sami. Ale každý to zkouší jak umí. Třeba díky tomu vznikne pár skvělých firem a pozmění celý obor.

Jinak všechny zvu na aukci zajímavého internetového projektu.

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

—————

16.12.2012 23:44

Jak a kde získat peníze na start-up

Vypadá to jako velká příležitost pro začínající podnikatele a zajímavé start-upy. Do Česka vstupuje Wayra, kterou financuje společnost Telefonica a tento projekt již běží po celém světě. Nejlepší nápady a projekty budou podpořeny i finančně a to za podíl na byznysu. Psal jsem o tom před časem a zajímavé informace najdete ve článku Telefonica rozjela chytrý byznys. Přes Wayra investuje do start-upů a vstupují do Čech. Další nové informace o podmínkách projektu Wayra najdete rovněž v novém článku Telefónica spouští akcelerátor Wayra, pomůže i mobilním projektům. Sám přemýšlím, zda se do toho nezapojit.

A mimochodem, server VšeProSvatby.cz je na prodej

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

—————

09.12.2012 04:11

Jak v internetové aukci úspěšně vydražit vaše webové stránky

Vzhledem k velkému úspěchu s veřejnou aukcí mého serveru Akciecz.cz jsem byl osloven provozovatelem projektu VšeProSvatby.cz, zda by i on nemohl provést aukci jeho projektu VšeProSvatby.cz přes systém CzechNet.org. Původně jsem o něčem takovém vůbec neuvažoval, tedy o tom nabídnout to jako službu, ale nechal jsem se přesvědčit. A to proto, že projekt VšeProSvatby.cz považuji za velmi šikovný a zajímavý. Aukce proběhne v termínu 15.12.2012-1.2.2013 a její průběh budete moci sledovat zde

Jan Hýsek, jhy(z)jhy.cz

—————

04.12.2012 21:39

Proč se velké firmy chovají jako slon v porceláně a jak jim lze pomoci

 

Podle průzkumu společnosti Genesys, která podrobně analyzovala webové stránky firem z Fortune 500, více než polovina těchto firem nezvládá práci se sociálními sítěmi. Na svých webových stránkách často ani neuvádí kontakt na jejich Facebook či Twitter. Navíc velký počet těchto společností, když už pochopí, jak důležité je na sociálních sítích být přítomen, realizují zde pouze klasickou marketingovou "masáž".

Vypadá to tedy, že řada i těch největších a nejůspěšnějších společností si se sociálními sítěmi neví rady. Když zákazník hledá kontakt na danou společnost, tedy chce poradit, získat informace či sdělit svůj požadavek, příliš často je zcela bezradný.

Manažeři velkých firem vnímají sociální sítě spíše jako riziko, než skvělou příležitost. Pak se ale nesmí divit, že zákazníci či potenciální zákazníci odcházejí ke konkurenci, která na sociálních sítích je a především zde umí komunikovat. 

Pokud snad i vaše společnost patří mezi ty, které na sociálních sítích tápou a potřebují poradit a pomoc, možná je nejvyšší čas využít tento kontakt.

Zdroj: Genesys, ICTrevue

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

—————

03.12.2012 01:08

Proč ženy nemají kabelek nikdy dost a do čeho investovat během krize

 

Z mého čistě soukromého sledování světové ekonomiky vyplývá, že během posledních "světových krizí" v uplynulých deseti letech se obstojně drží zejména dva sektory. Jsou jimi internet a luxusní zboží. Čím to?

Internet - on-line byznys jenom kvete

Posledních nejméně deset let zažívá světová síť boom. Proč je tak výrazný nárůst byznysu na internetu i během krizí? Mimo řady dalších věcí mohou lidé na internetu vyhledávat kvalitní produkty a služby a získat je zde levněji (Posledně jsem byl v šoku, o kolik levněji se dá v e-shopu koupit špičkový originální parfém). Na internetu se skvěle porovnává, tedy nemusíte obíhat sto obchodů a porovnání cen získáte z jednoho místa, tedy od klávesnice počítače či na smartphonu. Tím, jak se "půlka světa" přesouvá na internet, pohotově reagují i firmy a jdou se svým byznysem na síť. Specielně během krize je zde i další zásadní věc a to ta, že firmy, a to i ty hodně velké a silné, počítají každou korunu (dolar) určenou na marketing a dobře zvažují, zda prostředky proinvestovat do billboardů, TV reklam či raději zainvestovat do on-line prezentace a kampaně. A protože se ukazuje, že v případě, že se reklama a byznys na internetu dělá chytře, může být efekt podstatně lepší než kdekoliv jinde a dokonce za méně peněz. Jinými slovy na internetu lze mít někdy hodně muziky za relativně málo peněz. I proto se daří internetovému byznysu specielně během krize, kdy se jinak šetří jak to jde. Ostatně sám jsem názorná ukázka. Za poslední dva roky jsem investoval do reklamy v tisku, v radiu, venkovní ve formě billboardů, ale jednoznačně největší prostředky v mém rozpočtu šly do internetové reklamy. A nedělal bych to (třebaže malá firmička), kdyby to nefungovalo.

Luxusní zboží a firmy toto zboží produkující

Jsem přesvědčen o tom, že kategorie lidí, na které cílí firmy s luxusním zbožím, má peněz dosti krize nekrize. Prostě nový model Mercedesu, pokud to tak dělají léta, koupí si bohatí i během krize. Další důvod růstu tohoto byznysu je ten, že zejména v Asii roste počet bohatých a velmi bohatých lidí. V Číně by o tom mohli dlouze vyprávět. A tak se není čemu divit, že největší růst zaznamenávají firmy s luxusním zbožím právě v Asii. 

Čtěte také Luxusní značky v roce 2012

Ženy kabelky milují! (a nejenom ony)

Podívejte se na jeden zajímavý závěr výzkumu hedgeového fondu Charles Bridge:

Při detailnějším zkoumání potenciálního trhu s módou se objevuje zajímavý fakt. U žen téměř neexistuje klesající mezní užitek z kabelek a kosmetiky. Jinými slovy, bez ohledu na to, kolik má žena kabelek, nemá nikdy dost. Jediným jejím omezením je disponibilní příjem a velikost úložných prostor. 

Není to dobrá zpráva pro investory a manažery příslušných firem? Týká se to zejména těchto značek: Christian Dior, LVMH, PPR, Burberry, L’Oreal, Swatch.

Mimochodem, OECD uvádí, že v příštích 20 letech půjde 80 % poptávky po luxusním zboží právě z Asie. Situaci s luxusním zbožím dobře ilustruje export do Číny, který rostl každý rokem průměrně o 25 procent, za 5 let tedy o 305 procent! 

Pokud vás zajímá k jakým dalším zajímavým závěrům dospěl Charles Bridge a jak například firmy stanovují, kdy je již vhodný čas vstoupit do dané prudce rostoucí avšak dříve chudé země, podívejte se na článek Ekonomické zákony pro ženy neplatí. Poptávka po kabelkách a kozačkách stále roste.

Krize nekrize, tyhle firmy a značky se budou, podle mého názoru, prodávat stále dobře a ještě více:

  • Christian Dior
  • LVMH
  • PPR
  • Burberry
  • L’Oreal
  • Swatch
  • BMW
  • Mercedes-Benz
  • Porsche
  • Rolex
  • a sami jistě doplníte řadu dalších

 

Závěr

Předmětem tohoto článku nebylo hodnocení toho, zda firmy produkující luxusní zboží jsou nebo nejsou podhodnocené a vhodné k investici. Pouze jsem chtěl říci, že luxusnímu zboží se daří i během krizí a zejména nyní, kdy nám Asie roste a bohatne.

Dále jsem chtěl upozornit na to, jak je byznys na internetu v posledních letech zajímavý a jak roste i během krize a jak se na internet přesouvají všichni - tedy uživatelé, kupující i firmy. A já tomu trendu dávám ještě minimálně dalších deset let. Pokud se dramaticky nezmění technologie. Třeba bude za deset let světová síť vypadat jinak a nepůjde o propojení pouze počítačů, tabletů a smartphonů, ale bude propojeno mnohem více věcí, třeba vaše lednička, váš kočárek i vaše auto a ještě si spolu budou povídat či dokonce se vzájemně ovlivňovat a řídit.

Také si dovoluji zopakovat můj dlouhodobý tip - pokud někdy nějaká firma předběhne v tržní kapitalizaci Apple a ExxonMobil a stane se světovou jedničkou, bude to Google (ale to budou muset hoši a holky v Google ještě hodně makat a inovovat).

Nějaké zajímavé či neotřelé názory? Napište mi je na jh(z)akciecz.com.

* Toto není investiční doporučení! *

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

—————

26.11.2012 01:23

13 důvodů proč Vladimír Franz vyhraje volbu prezidenta ČR

Vladimír Franz, (foto: vladimirfranz.cz)

 

Řekněme si to hned zkraje. Pan Franz vypadá jako mimozemšťan. Rozhodně nevypadá jako prezident. Nevypadá dokonce ani jako typický člověk. Vypadá jako někdo, kdo právě přiletěl z jiné planety. Dost možná právě proletěl červí dírou a dostal se k nám z jiné galaxie. To se týká čistě jeho vzhledu. Má někdo takový šanci stát se prezidentem a měl by vůbec někdo takový v prezidentské volbě kandidovat?

Jak se vyvíjel můj názor na pana Prof. JUDr. Vladimíra Franze

Když jsem pana Franze viděl prvně v mediích, řekl jsem si, že je to jisto jistě nějaký blázen. Posléze jsem zjistil, kdo to je a jaká práce je za ním. Následně jsem si jej zařadil do kategorie umělec a tam je takovýto vzhled pochopitelný, dokonce si troufnu říci normální. Po jednom z posledních rozhovorů s panem Vladimírem Franzem, a to v pořadu pana Krause, jsem se navíc ujistil, že pan Franz výrazná osobnost je. Jak vidno, můj názor se postupně vyvíjel s tím, jak jsem o tomto pánovi měl více informací a slyšel ho mluvit a sdělovat jeho názory. Jeho více než výrazný vzhled, který mi na začátku snad i vadil, mi dnes nevadí, dokonce si troufnu říci, vnímám ho dnes pozitivně (kdo by to byl na začátku čekal!).

 

13 důvodů proč Vladimír Franz vyhraje prezidentskou volbu:

  • Je to v podstatě kandidát z lidu a lidmi navržený a působí to přesvědčivě a nehraně (88.838 podpisů nepotřebuje další komentář)
  • Nemá stranickou legitimaci - což je v posledních letech v očích Čechů skutečně minusový bod (ta legitimace)
  • Za tímto pánem evidentně nestojí peníze korporací, kmotrů, zjedů
  • Pan Franz vládne internetu a Facebooku - 42.531 "like" na Facebooku je impozantních a konkurence tam nemá šanci
  • Tento muž je a musí být inteligentní (Prof.JUDr. a jeho výsledky a ocenění)
  • Za tímto pánem stojí práce, výsledky, četná ocenění
  • Tento vystudovaný právník za komunistů pracoval raději i manuálně, než by podporoval něco, co nepovažoval za správné
  • Když si Češi zvolí muže s tímto vzhledem za prezidenta, jsem přesvědčen o tom, že budeme po celém světě vnímáni jako vysoce tolerantní národ a země, neboť jsme zvolili prezidenta podle toho, jaká je to osobnost, ne jak vypadá
  • Jsem přesvědčen, že i z pohledu propagace této země, by byl pan Franz geniální volba, věřím tomu, že lidé z celého světa se hned půjdou podívat na mapu na to, kde ta malá ČR leží
  • Pan Franz není a nebyl komunista
  • Pan Franz není spojen s korupcí a tunely
  • Pan Franz není politik
  • A na závěr, čistě z pohledu marketéra, odlišnosti jsou nápadné a dobře "prodávají" (ale to už je v tomto případě jenom třešnička na dortu)

 

Co vy na to? Má šanci? 

Jan Hýsek

—————

20.11.2012 02:44

The Chemical Brothers - Don't Think (Live From Japan)

—————

19.11.2012 01:40

A ať generální stávka trvá… 41 let!

„Já bych si moc přál, aby ta generální stávka byla, aby nebyla dvouhodinová, aby byla třeba týdenní,“ řval dnes na Václavském náměstí nejviditelnější boss českých odborů Jaroslav Zavadil. A jak to všechno začalo? „Úterý 24. února (1948, pozn.) ve 12 hodin začala generální stávka, které se zúčastnilo 2,5 milionů pracujících. Měla pomoci prosadit sociální a ekonomické požadavky.“

Ano, slyším vaše slova. Nechcete návrat komunistů ani totalitu. Chcete jen prostě lépe žít a myslíte si, že kvůli této špatné vládě se vám to nedaří. Chápu to. Kdysi jsem tak taky uvažoval. „Nejsem tak šťastný, jak bych chtěl, nemám tolik peněz, kolik bych chtěl, nemám takové politiky, jaké bych chtěl, nemám takové spoluobčany, s jakými by se mi žilo lépe a vůbec – kdo to má všechno vydržet, už je toho moc!“ Ano, i takhle se dá uvažovat.

Nebo takhle: Jak můžu být šťastnější? Která životní filozofie, náboženství či psychologický směr mi v tom může pomoci? Jakou knihu si o tom mohu přečíst? Jaký článek, film, člověk mi s tím pomůže? Jak mohu vydělat více peněz? Z těch, kdo to již poctivě a z ničeho dokázali, kým se mohu inspirovat? Jak mohu já konkrétně s tím, co už umím, zařídit, abychom měli lepší politiky? Sakra, není tam nikdo lepší, není už konečně řada na mně? Jak mohu zlepšit náladu ve společnosti? Jak mohu pomoci druhým, aby žili lepší životy, a měli jsme se tady všichni lépe? Jak se mohu zbavit stresu? Jaké věci mohou zlepšit mou odolnost vůči němu?

Ne, dámy a pánové, mí spoluobčané, žádný odborář, žádný šéf komunistů, žádný nový charismatický vůdce ani s těmi nejlepšími slovy či nápady nás nespasí. Žádný další mesiáš už nepřijde. Teď je to všechno na nás. My, každý sám u sebe musíme začít a měnit tento svět zevnitř.

A pokud namítnete, že to je sice možná pravda, ale tato vláda je prostě objektivně strašná, tak s vámi budu souhlasit. Je hrozná. A ta, co přijde po ní, bude pravděpodobně ještě horší. Ale taky tomu tak být nemusí. Možná se nám podaří, že najdeme dostatek schopných a lepších lídrů a v dalších volbách je tam dostaneme. Však přemýšlejme – co můžeme ještě dnes udělat pro to, abychom tuto vládu zlepšili? Víte, jak by to mohla dělat lépe? Víte, jak na to Nečasovi dodat odvahu? Tak mu napište!

„Buďte tou změnou, kterou chcete vidět na tomto světě.“ Mahátmá Gándhí

Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9Anor_1948
https://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/203915-vlada-je-zkorumpovana-a-mela-by-odejit-tvrdil-zavadil/

Miroslav Návrat

—————