iHub je internetový magazín pro nezávislé autory a širokou veřejnost


Článek

iH

01.11.2012 02:48

Co je to short selling, naked short selling a jak se postupuje

 

Od dnešního dne se poněkud mění pravidla pro obchodování akcií na evropských burzách. Jedná se o krok logický a jednoznačně jej podporuji. V době panických výprodejů, které přicházejí s jistou pravidelností dejme tomu každou dekádu, není dobré dávat spekulantům a hráčům do ruky nástroj, který vše ještě umocňuje a propady dramaticky prohlubuje. Proti spekulaci na pokles jako takové nemám celkem nic. Ale všeho s mírou. 

Na druhou stranu, pokud vám nějaký politik bude tvrdit, že spekulace na pokles způsobila finanční krizi, tak ten pán (paní) neví o burze zcela nic. To by bylo příliš jednoduché a není tomu tak ani částečně.

O co tedy přesně jde? Na pokles bude stále možné spekulovat, ale nebude možné provádět tzv. nekryté obchody - naked short selling. 

Co je naked short selling

K naked short sellingu - nekrytým obchodům - ve skutečnosti akcie ani nepotřebujete. Jedná se o svým způsobem virtuální hru.  Aniž by dva hráči akcie vlastnili, domluví se mezi sebou v situaci kdy jeden spekuluje na pokles a druhý na růst a v domluvený čas si mezi sebou obchod vypořádají. Podle nových evropských pravidel si bude muset burzovní hráč, který chce spekulovat na pokles, akcie pořídit a tedy je nakoupit a zaplatit za ně.

Rizika? Je otázkou co udělají investoři v situaci, kdy v Evropě to povoleno nebude a v jiných částech světa ano. Je totiž možné, že se prostě přesunou z Evropy jinam a sníží se tak v Evropě likvidita.

Můj short selling

Osobně jsem jej prováděl dvakrát v životě a to přes Fio s lotem, tedy lot jsem si od Fia půjčil za poplatek a prodal jej s tím, že jej pravděpodobně koupím zpět levněji a vydělám. Pokud vás snad zajímá, jak to dopadlo, tak to skončilo, jak se říká, šulnul. Celkem značný zisk plus celkem značná ztráta rovnalo se nule. Napětí a nervy značné, takže vám to mnoho nedoporučuji dělat :)

Naked short selling

Obchod je dohodnut mezi dvěma hráči a akcie nejsou fyzicky třeba. Jeden sází na pokles a druhý proti němu na růst. Obchod mezi sebou vypořádají, aniž by akcie vlastnili. Umožňuje to obchodovat obří objemy. 

Klasická spekulace na pokles - short selling:

Akcie si za poplatek půjčíte. Hned je prodáte. Počkáte si až klesnou a koupíte je zpět. A vrátíte je tam kde jste si je půjčili. Pokud jste je tedy koupili zpět levněji, rozdíl mezi prodejem a nákupem je váš zisk. Pokud naopak vyrostly, samozřejmě jste prodělali. To je snad jasné.  

Slovo závěrem

Rád bych uklidnil všechny, kteří nepochopili co je to spekulace na pokles ( naked short selling i short selling ). Trvalo mi celkem dlouho, než jsem ten princip pochopil. Tak v tomto případě nevěšte hlavu. Možná není špatné si to namalovat na papír a projít krok po kroku. 

Zdroj: HN

Toto není investiční doporučení!

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

—————

30.10.2012 05:42

Hýsek radí Zuckerbergovi ohledně Facebooku

 

Zásadně se neúčastním IPO. Pokud bych snad o nějakém IPO uvažoval, jednalo by se o okamžitý prodej upsaných akcí během prvních několika hodin. IPO mi připomíná situaci, kdy insideři prodávají. A když se podívám zpět na posledních pět sedm let, tak se mi neúčast v IPO zatím velmi vyplatila. U IPO Facebooku se navíc jednalo o značně předražené IPO, o tom jsme již na Akcie CZ hovořili. Jenom si to představte - úpis firmy za dva biliony Kč!!! 

Od IPO Facebooku šly akcie tohoto sociálního fenoménu dramaticky dolů a pokles byl až o 50%. Pochopitelně se nabízí otázka, zda již pokles nebyl dostatečný a zda již titul není vhodný k nákupu a není tedy levný. Ale nechme si tu úvahu až na konec tohoto článku.

Hospodářské výsledky Facebooku

Tržby Facebooku za třetí čtvrtletí vzrostly o 32% na 1,26 miliardy dolarů. Na druhou stranu náklady narostly o 62% a firma se i díky nim dostala do ztráty 59 milionů dolarů. Podařilo se však zvýšit příjem z reklamy o 36% na 1,09 miliardy Kč. 14 % z toho přišlo z reklamy na mobilní zařízení. Akcie Facebooku po zveřejnění výsledků posílily o 19%. Titul již stál i 17,6 dolarů, dnes zakončil na 21,9.

Šéf Mark Zuckerberg řekl pro analytiky:

Myslím, že možnosti, které mobilní sféra poskytuje, jsou nejméně pochopeným aspektem Facebooku.

Je třeba říci, že příjem z reklamy na mobilních zařízeních předčil odhady analytiků trojnásobně. To investory jistě potěšilo. O tom, jak klíčové je pro IT firmy zachytit současný trend smartphonů a tabletů jsem psal nedávno zde. A pro sociálního giganta, kterým Facebook bezesporu je, to platí jakbysmet.

Moje osobní využití Facebooku (i pro byznys)

Facebook fenoménem je. Osobně, kdykoliv jsem na počítači, mám najednou otevřených tak pět webových stránek a Facebook mezi nimi je téměř vždy. Proč? Protože ho dnes už nevyužívám pouze pro kontakt se známými, ale využívám jej na 100% i k obchodním kontaktům, k emailování a chatování s obchodními partnery, ke sdílení odkazů s nimi atd. A není to snad ani tak, že bych na Facebooku obchodní kontakty aktivně vyhledával, ony dnes již vyhledávají mne. Velmi často na Facebooku chatuji s obchodními partnery a to třeba o půl noci a nesporná výhoda je v tom, že vzájemně vidíme, že jsme on-line, přístupní na chatu. Což třeba u sms nelze. Pokud snad na Facebooku nejste, všimněte si tedy, jak univerzální nástroj to je. Znám lidi, kteří se z Facebooku odhlásili a nějaký čas jej neužívali, ale za nějaký čas byli zpět. Upozornění - Facebook může být návykový.

Hýsek radí Zuckerbergovi

Na prvním místě se Facebook musí chytit na smartphonech a tabletech a profitovat na tom. Ale tohle u Facebooku evidentně pochopili, i dle vyjádření šéfa, a pracují na tom. Budoucnost je v mobilech a tabletech.

Jsem si vědom toho, že pro Facebook pracuje mnoho geniálních mozků. Ale přesto, dovolím si pár poznámek k byznys modelu této společnosti. Je evidentní, že chování a vnímání lidí na sociálních sítích je trošku jiné než na klasických webových stránkách. Prostě Facebook musí mít trošku jiný byznys model, než Google či Yahoo!. Současně miliarda uživatelů je ohromný trh a zásadní je i čas, který na Facebooku lidé tráví a traví a na něm času opravdu hodně. Jak z toho ale ty peníze dostat? Aktuální uváděné P/E 232! přímo křičí, že je třeba na příjmech a zisku zapracovat. 

Pár věcí mne napadá a jistě některé z nich ve Facebooku již testovali či testují. Všimněte si jak často lidé na Facebooku sdílí různé věci jako oblečení, mobily, auta, boty atd.. Buď se jim ty věci velmi libí a nebo si je právě pořídili a chtějí se přátelům pochlubit. A teď si představte, že mimo možnost tyto věci ukazovat známým a "likeovat", u nich bude proklik "koupit". Jsem si jistý, že řada lidí by to okamžitě využila a prostřednictvím tohoto typu doporučení svých přátel by si věc šla rovnou koupit. Dokonce bych to vnímal jako službu a pomoc lidem. Ten proklik nemusí křičet "jsem reklama"! Stačí mít tu možnost. Stejně tak po uskutečněném nákupu by se mohlo na Facebooku objevit (bude-li to uživatel chtít) co si kdo právě koupil. Víte kolik lidí se chce pochlubit co nového si právě koupili?! A ještě to touto nenásilnou formou doporučit známým? A Facebook může inkasovat provize za zprostředkování obchodů. Představte si, jak ohromný trh to je. Proč by Facebook nemohl být současně světovým "mega"e-shopem?!

Akcie Facebook (FB)

Kapitalizace: 47 miliard USD

Tržby: 4,64 miliard USD

Dividenda: 0

P/E: 232

Graf

Hodnocení titulu:

IPO bylo bez debat předražené. Aktuální P/E 232 je děsivé. Počet uživatelů je ohromný. A potenciální byznys a potenciální zisk je také ohromný. U Facebooku musí chytnout na prvním místě mobilní vlnu. A celkově potřebují zapracovat na byznys modelu, dostat z toho ohromného množství uživatelů a času na Facebooku peníze. U firmy tohoto typu se ty věci a ukazatele mohou za rok dramaticky změnit. Letos mají P/E 232, a příští rok se byznys model zlepší a jste třeba na hodnotě 30 a jsme zase někde zcela jinde. 

Obohatím já osobně své portfolio o tento titul? Ne, děkuji, zatím ne. Ale na sledování této zajímavé společnosti bych nerezignoval, ba právě naopak. Hoši a holky ve Facebooku budou muset ještě hodně zamakat (aktuálně jich je 3539) a držím jim pěsti.

Toto není investiční doporučení!  

Související:

Akcie Yahoo!: Porostou nyní jako divé?

Apple: akcie, ocenění firmy a také pohled uživatele

Zdroj: Euro, Google, akciecz.cz

Jan Hýsek

—————

29.10.2012 02:16

Úspěch: Rozhovor se zakladatelem společnosti EASTWANDER

 

Pane Fornál, spoluvlastníte společnost FORNAL, která je na trhu již přes dvacet let a vyváží produkty do půlky Evropy. Proč jste se rozhodl založit další společnost EASTWANDER s.r.o.?
Na počátku celého projektu byla touha mít obytné vozidlo, které nám dá svobodu cestovat po Evropě a volný čas nerozmělňovat ve starosti kam dojedeme, kde budeme spát a do kolika hodin se servíruje snídaně v hotelové restauraci. No, ale k takovémuto pohodovému cestování a poznávání krás potřebujeme s partnerkou turistickou výbavu pro výšlapy do okolí, kola pro cyklovýlety a motorku na které si objedete třeba ostrov Langeland, když zrovna projíždíte Dánsko.  A že je to nádherný a pohodový kout Evropy, to snad nemusím ani dodávat.
Ale kam s tou celou výbavou? Běžné obytné vozidlo v kategorii do 3,5 tuny nemá tak velký úložný prostor, tak velkou garáž, jak se tomu říká u obytňáků. Po prostudování nabídek dodavatelů a mé neustálé nespokojenosti (což je mi při koupi auta vlastní) jsem se rozhodl pro vlastní individuální stavbu. Slovo stavba je zde na místě, jelikož se vlastně jedná o dům, a že je na vlastních kolech, tak to je jen další komplikace. Takže v okamžiku, kdy jsem měl pod kontrolou vše, co bude stavba vysněného obytného vozidla vyžadovat, dospěl jsem k přesvědčení, že nejsem sám kdo po takovémto vozidle touží a že nabyté vědomosti a letité zkušenosti s výrobou nástaveb vozidel bych měl zúročit. No, a byl tu nový výrobce.


Co bude hlavním produktem společnosti EASTWANDER s.r.o. a čím jsou produkty EASTWANDER typické?
Hlavním produktem je a bude obytné vozidlo, které má sloužit jako osobní a technické zázemí cestovatelů a sportovců. To znamená maximální nezávislost na zdrojích energie, extra velká garáž pro své nádobíčko a hrdost na to, že mám Eastwandra a že jsem v pohodě. Tak bych si totiž představoval našeho zákazníka.


Pro koho jsou vaše obytné vozy určeny a dělal jste si nějaký průzkum trhu před tím, než jste společnost založil?
Dá se to tak nazvat. Prošel jsem si výstavy, poslouchal názory lidí a díval se jaké potřeby mají sportovci a jejich týmy.

 


Pokud tomu správně rozumím, tak vozy mají speciální úpravy a využití, přesto je ocení různé skupiny, například sportovci, závodníci, ale také cestovatelé či lidé, kteří v nich chtějí strávit dovolenou. To všechno úzce souvisí s tím, jak dnes lidé tráví volný čas a dovolené. Cestují Češi a tráví, podle Vašeho názoru, volný čas jinak než před dvaceti lety?
Na to není zrovna snadná odpověď. Určitě by všichni rádi cestovali, ale cestování bohužel není levná záležitost. Na druhé straně každý prosezený víkend v bytě nebo v restauraci je navždy ztracený čas a lidé, a řekněme Češi, si to dnes již dobře uvědomují. Potvrdí mi to všichni, kdo byli minulý víkend na Pustenvách. Bylo tam nádherně, davy turistů, dokonce u Radegasta jsme potkali rodinku s babičkou na vozíku. Bylo to moc fajn.


Kdo je vaše hlavní konkurence a jak vidíte svoji firmu za 5 let?
Konkurence je každý kdo dostane nápad jako já, až po renomované výrobce. Každá zakázka o kterou jsem přišel je nenávratná ztráta. A za 5 let? Věřím, že to bude dobrý. Uděláme pro to všechno.


Když si budu chtít pořídit vůz EASTWANDER, koupím si u vás nový vůz a na jaké platformě bude postaven? Mohu si přivézt vlastní vůz a vy jej předěláte na obytný? V jakých cenových relacích se budeme pohybovat?
Náš projekt je postavený na podvozku vozidla Mercedes Sprinter a nebo Volkswagen Crafter. Vozidlo může být nové nebo jeté. Zákazník může přistavit vlastní nebo se dohodneme a realizujeme zakázku včetně dodávky vozidla dle představ a finančních možností zákazníka.
To cenové rozpětí je velké a jen tak vypuštěná informace zavádějící. Ale pohybovat se můžeme dle výbavy od 400 do 700tis korun. V tomto okamžiku si potencionální zájemce musí uvědomit, že si kupuje dům na kolečkách se všemi detaily a technologiemi, které k domu patří a to bohužel není levné.

 


Potřebuji k vozu EASTWANDER nějaké speciální osvědčení či povolení? A pokud ano, tak jaké? Mohu s ním vyjet do celého světa? Co třeba Austrálie?
Stavíme obytná vozidla do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Z toho vyplývá, že vám stačí řidičský průkaz na osobní vozidlo. S tím jsou rovněž spojeny poplatky a daně jako za osobní vozidlo. Vyjet můžete do celého světa. Jen na cestu do Austrálie bych doporučil větší svačinu a na záď obytňáku vám dáme "vrtulku".

Foto: EASTWANDER

—————

29.10.2012 01:54

Smart TV: U1A Mini PC

 

Na trhu se objevilo nové zařízení, které udělá z Vaší televize tzv. smart tv. Tedy televizi, kde si budete moci pouštět filmy, prohlížet internetové stránky či hrát hry. Své příležitosti se chopily čínské firmy, které začali svět zaplavovat počítači o něco větší než je Váš flash disk. Dnes se na jedno takové zařízení podíváme.

Model s označením U1A Mini PC je klasickým zástupcem celé řady podobných modelů. Pokud se podíváme na jeho rozměry, tak zjistíme, že je relativně malý, jeho délka je 100 mm šířka 32 mm a tloušťka 10 mm. Začneme tím, co spolu s mini pc dostaneme. Balení kromě samotného mini pc obsahuje adaptér pro napájení, usb kabel a v neposlední řadě manuál.

Připojení mini pc se provádí pomocí HDMI konektoru, takže pokud nemáte televizi nebo monitor s HDMI máte bohužel smůlu. Jediná možnost je zakoupení DVI redukce, problém je v tom, že HDMI přenáší i zvuk, což DVI neumožňuje. Redukcí na DVI tedy přijdete o zvuk, protože mini pc nemá žádný zvukový výstup.

Pokud by Vás zajímalo proč jako konektor bylo vybráno právě HDMI tak je to hned z několika důvodů. Prvním z nich je velikost, protože DVI či dokonce VGA je poněkud velký konektor. Druhým a rozhodně podstatnějších důvodem je umožnění přehrávání filmů ve vysokém rozlišení, dle výrobce až do rozlišení 1920x1080p.

Co je na celém mini počítačí nejdůležitější je jeho výkon. Ten je vzhledem k velikosti slušný. Základem je dvoujádrový procesor od společnosti Allwinner o výkonu 1,2 Ghz. Pro rychlý chod aplikací je připravena paměť o velikosti 1 GB. Bohužel mini počítač nenabízí příliš velkou vnitřní paměť konkrétně v něm naleznete 4 GB vnitřní paměti. Naštěstí je zde připraven slot pro micro sd karty. Další možností jak rozšířit paměť je použití externího pevného disku, který lze připojit přes USB.

Vzhledem ke své velikosti nabízí model U1A pouze jeden USB vstup, je tedy přímo nutnost dokoupit HUB pro rozšíření USB portů. Nelze čekat ani nic jiného než, že mini pc běží na operačním systému Google Android ve verzi 4.0. Pokud by Vám však Android vadil je zde možnost naistalovat linuxové distribuce jako Ubuntu či Fedora. Android je samozřejmě plně lokalizován do českého jazyka a v tomto modelu naleznete dokonce již několik předinstalovaných aplikací.

Pro ovládání je nutné použít minimálně myš, ovšem klávesnice se také hodí. Vhodné je zakoupit bezdrátový set, protože pokud například připojíte mini pc k televizi je standartnjí klávesnice s myší poměrně nepraktická záležitost.

Závěrem bych se chtěl zamyslet nad otázkou, zda lze tímto mini pc nahradit stolní počítač či dokonce notebook. Jednoduše nelze a to hned z několika důvodů. Vzhledem k rozměrům zde chybí jakýkoliv větráček, můžeme tedy očekávat přehřívání, a to by v případě celodenního používání zřejmě nedopadlo dobře. Další nevýhoda je poměrně malý výkon, který je sice na běh většiny aplikací dostačující, ale přeci jenom pracovní či dokonce herní počítač se z toho udělat nedá. K čemu je tedy takové mini pc užitečné? Především tedy pro připojení k televizi a sledování online vysílání či filmů. Pokud ho budete chtít použít jako přenosný počítač na cesty jistě v tom také nebude problém. Dokonce lze použít jako menší standartní počítač, ale jak jsem již řekl běžný počítač rozhodně nenahradí.

Tento článek sponzoruje internetový obchod mAndroid.cz

—————

28.10.2012 23:47

Bank of America a její velký problém

 

Bank of America má momentálně velký problém týkající se její důvěryhodnosti. 

Pokud někoho v byznysu podvedete, možná si tak krátkodobě pomůžete, ale mohu vás ujistit, že dlouhodobě to nefunguje. V delším horizontu přijdete o peníze, o klienty, a nebo o obojí. V Bank of America (BAC) se o tom jistě brzy přesvědčí, pokud již přesvědčení nejsou. A zrovna u banky, která se jmenuje "Americká banka", by člověk očekával, že bude vzorem pro ostatní banky v oboru. 

Nyní je BAC nařčena, že prodávala bezcenné hypoteční úvěry a že připravila vládní agentury o miliardu dolarů. Americké ministerstvo spravedlnosti aktuálně banku žaluje, že hypotečním agenturám Fannie Mae a Freddie Mac prodávala nekvalitní hypoteční úvěry a způsobila jim škodu vyšší než jednu miliardu dolarů. Banku tak nyní ohrožuje pokuta až tři miliardy dolarů a to se akcionářům věru nebude líbit. 

Bank of America v roce 2008 převzala hypoteční ústav Countrywide. Bohužel však pokračovala v jeho pochybných praktikách, alespoň podle obžaloby. Banka důsledně nedohlížela na solventnost klientů a v roce 2008 došlo k absurdní situaci, kdy každá třetí hypotéka měla problém se splácením. Což je zcela mimo zvyklosti v oboru. Docházelo dokonce i k falšování údajů v dokumentech ze strany úředníků.

Následně se BAC "Černého Petra" zbavila a prodala jej agentuře Fannie Mae a agentuře zatajila skutečný stav věcí. Vše vyústilo v obrovské ztráty hypoteční agentury. Obě agentury musela v roce 2008 převzít vláda USA. Daňové poplatníky stála záchrana obou hypotečních agentur již 170 miliard USD a další miliardy mají následovat. 

Nic nemá větší hodnotu než dobrá reputace firmy. Ta se nedá koupit ani penězi. A jednou ztracená reputace se zpět získává jen velmi špatně. Pokud se to vůbec někdy ještě podaří. 

Akcie BAC

Kapitalizace: 98 miliard USD

Tržby: 58 miliard USD

P/E: 25

Dividenda: 0,44%

Graf

Hodnocení titulu:

Nevím jak vaše, ale moje portfolio Bank of America momentálně neobohatí. Ani čísla ani graf mne aktuálně k nákupu vůbec nelákají. 

Zdroj: HN, akciecz.cz

Toto není investiční doporučení!

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

—————

20.10.2012 00:36

Jak se IT společnosti přizpůsobí současnému trendu smartphonů a tabletů? A kdo v té hře vyhraje?

Amazon Kindle

 

Těch trendů si nelze nevšimnout. 

  • "Vše" se přesouvá na internet
  • Většina uživatelů internetu se postupně přesouvá od PC k smartphonům a tabletům

Vidím to dobře na sobě. Na internetu jsem již řadu let. V letošním roce jsem udělal první větší nákup přes e-shop (15.000,-). A v letošním roce jsem si koupil první iPhone a začal ve větším mobilně surfovat. A mobilní internet je velmi zábavný a vlastně i užitečný. Jak rychle se těm trendům dokáží přizpůsobovat světové IT firmy

Dokázali všichni velcí světoví IT hráči zachytit trend smartphonů a tabletů? Upřímně řečeno, zatím to vypadá, že přesun na smartphony (a tablety) se celkem nedaří zachytit a nebo se na tom přechodu zatím vůbec nedaří profitovat. Až na výjimky. Hovoříme o firmách jako jsou IBM, Microsoft, Intel, AMD, dokonce Google či Facebook. Kdo to naopak zvládá velmi dobře a aktuálně na mobilním internetu profituje, jsou Amazon, eBay a Apple.  

V čem je problém? Podle analytičky firmy Gartner firmy zjišťují, že není úplně snadné postavit byznys model na mobilním internetu a smartphonech, resp. je to těžší než by se mohlo zdát.

Co se týče Google, tak již čtvrtý kvartál klesá průměrná cena za klik a je to přisuzováno právě mobilnímu internetu. Po oznámení hospodářských výsledků Google tento týden došlo k celkem výraznému poklesu akcií Google. Aktuálně je kurz 681 USD, sotva před pár dny atakoval 774 USD. Taky si ale dovolím uvést, že třebaže Google klesl zisk, tržby šly naopak celkem výrazně nahoru.

Larry Page, CEO Google, se nechal slyšet, že:

Začínáme žít v nové realitě. Vzniká nový vesmír příležitostí pro poskytovatele reklamy a reklamního prostoru na internetu. Všichni se začnou přizpůsobovat různým zařízením připojeným na internet tak, aby zasáhli ve správný čas správného zákazníka.

(Můj velmi volný překlad.)

Asi nejhůře zasažení tímto přechodem jsou aktuálně klasičtí "PC" hráči. Tedy Intel, AMD a Microsoft.

Naopak dobře si stojí ti, kteří jsou s mobily svázáni již nějaký čas. Tedy zejména Verizon Communications, Apple, SanDisk. 

Abychom byli objektivní, tak problém není pouze v přechodu, problém je samozřejmě kombinován s tím, že situace se světovou ekonomikou není zrovna růžová a IT oblast bývá ve firmách první na ráně, když je třeba snižovat náklady. Pokud tedy hovoříme o poskytování služeb a produktů firmám. Ale on s tím souvisí i spotřební sektor. Současně je třeba přiznat, že některým hráčů se i za této situace daří podstatně lépe. 

Pár slov na závěr. Přechod z PC na chytré mobily (a tablety) a internet je zásadní změna. Je to současně ohromná příležitost. Současně to není tak snadné na tom profitovat například jako poskytovatel reklamního prostoru a reklamního systému. Jenže hlavní hráči na to musí reagovat a to rychle. Nebo brzy padnou. A nebo ještě lépe, tak jako guru Jobs, vytvářet nové trhy a stanovovat vlastní pravidla hry. Však se nedivme, že je nyní Apple největší firma na světě a také nejhodnotnější značka na světě. Osobně mám ze všeho velkou radost proto, že to bude opět znamenat lepší služby a produkty pro nás uživatele. Tak inovátorům držme pěsti :-)

Tento článek je částečně volný překlad textu na huffingtonpost.com a z časti jde o můj samostatný text a komentář. 

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

—————

08.10.2012 23:33

Jak na monetizaci mobilního obsahu? Hýskova vize monetizace mobilního obsahu

A nějaká lehčí otázka by nebyla?

Článek resp. inspirace: Další překážka pro vydavatele: monetizace mobilního obsahu

 

Hýskova vize monetizace mobilního obsahu:

Media jsou vzhůru nohama! Po celém světě. Posledních dvacet let dochází k impozantnímu boomu internetu. Na světovou síť se přesouvá doslova vše. Má to svá zásadní pozitiva. A má to také značná negativa pro media. Jde o to, že si lidé velmi snadno a rychle zvykli na to, že obsah na internetu je zdarma. Maximálně se "kolem něho" zobrazuje reklama. Jenže kvalitní obsah, například zpravodajství či analýzy, je hodně drahá věc na produkci. A zatím se producentům kvalitního obsahu příliš nedaří tento obsah zaplatit. A aby toho bylo více, dochází právě nyní k boomu konzumace mobilního obsahu a tam je jeho monetizace (tedy jak na tomto obsahu vyděláte) snad dokonce ještě těžší než u klasického webu na klasickém počítači či notebooku. Sami se podívejte jak vypadá banner třeba na vašem iPhonu (já už to udělal). To skutečně neláká ke kliknutí na tento banner. Co tedy s tím? Jak monetizovat mobilní obsah?

V zásadě jsou dvě možnosti. Buď je ten obsah tak unikátní a skvělý, že můžete přístup k němu uzavřít a nechat si za něj platit. Jenže to budou skutečně spíše výjimečné internetové projekty typu třeba The New York Times.  

A co pro tu většinu dalších serverů? Inu, myslím si, že to půjde v případě mobilních telefonů cestou, kterou se snažím jít já na svých internetových projektech již nyní. Myslím si, že se bude mnohem více užívat v rámci mobilního obsahu textu, tedy například se budou hojně vkládat PR články. Mezi články. Pod články. Bude se vkládat krátký text mezi články, pod články a dokonce uvnitř článků (pochopitelně opticky odlišen aby nenastal totální chaos při čtení). Samozřejmě nyní hovořím o tom, kdy má webová stránka svoji mobilní verzi, tedy verzi podstatně "ořezanou" a tedy v mobilu čitelnou. A také si myslím, a jistě vám to bude dávat smysl, že díky tomu, že takto bude možné umístit do a "kolem" článků méně textů, bude ten text (a PR články) pro inzerenty mnohem dražší. 

Tak takto bych to viděl s monetizací mobilního obsahu já po dobu příštích dvou let. Ale možná jsem mimo a vy to vidíte mnohem jinak a mnohem lépe! A tak to prosím napište pro nás všechny pod tento článek. A nezapomeňte, že i tento obsah je třeba monetizovat :)

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

—————

03.10.2012 00:37

Jak prodat internetový projekt za 350.000,-Kč

Server AkcieCZ.cz byl veřejně vydražen za 350.000,-Kč

 

45 dní probíhající aukce právě vyvrcholila vítězným příhozem za 350.000,-Kč provedeným prostřednictvím mobilního telefonu. Pět hodin před ukončením aukce zasadil autor posledního příhozu "smrtelnou ránu" konkurenci, neboť přihodil o rovných 50.000,-Kč více. Aukci tak mohu označit za úspěšnou, i když jsem si možná v duchu představoval cenu ještě vyšší. Přesto, jsem spokojen.

Jak dál?

S vítězem aukce se brzy sejdeme a předběžně jsme domluveni, že si nový majitel celý projekt kompletně převezme v průběhu prosince (a proběhne také transakce).

Minulost a především budoucnost!

Se serverem jsem spojil poslední čtyři roky svého života a jsem s ním citově svázán. I nadále jej budu podporovat jak to jen půjde. Tak například budu na něj stále odkazovat ze svojí sítě CzechNet.org, budu odkazovat i na nové zajímavé články, pravděpodobně se s novým majitelem domluvím i na tom, že bych nárazově či dokonce pravidelně přispíval články napsanými výhradně pro AkcieCZ.cz. Budu také usilovat o to, aby všech 17 autorů článků i redaktoři "zůstali na palubě" či ještě lépe - začali vymýšlet nové zajímavé články a témata. Nikdy mi nešlo o nějaký jednostranně výhodný byznys - chci aby vyhráli všichni (a to nekecám).

Jak si stojíme ve virtuálním byznysu?

Před čtyřmi lety dražil svůj veleúspěšný internetový projekt Myego.cz nejznámější český blogger Radek Hulán a vydražil jej za 250.000,-Kč. Snad se mnou budete souhlasit, že s vydraženou cenou 350.000,-Kč za AkcieCZ.cz jsme trošku rozvířili hladinu v tomto on-line byznysu. Nebo ne?

Mimochodem, jeden z nejznámějších světových serverů, který mne již léta inspiruje, začínal velmi podobným způsobem a v podstatě, alespoň na začátku, stál na jednom bloggerovi (totiž bloggerce) a dalších bloggerech, kteří se postupně přidávali. Ten projekt se jmenuje THE HUFFINGTON POST a dnes má miliony čtenářů po celém světě. Ale to je zatím úplně jiná liga.

Závěrem

Jak předpokládám, vítěz aukce má již jistě v hlavě nový systém práce s tímto projektem a možná zcela jiný byznys model. Ve skutečnosti se na změny těším a věřím, že to celé posune AkcieCZ.cz kupředu či na vyšší level. Server možná čeká brzký kompletní redesign. I na to se těším. Do té doby pokračujeme beze změn a někdy v lednu, jak předokládám, se to rozjede v novém duchu a s novým vedením.

Děkuji všem, kteří se zapojili do aukce i všem uživatelům, bez kterých by celý projekt neměl žádný smysl. 

Jan Hýsek 

—————

01.10.2012 02:01

Fatboy Slim: Bird Of Prey

—————

29.09.2012 02:40

Google změřil ROPO efekt v českém prostředí

Co je to ROPO efekt?

ROPO efekt (research online, purchase offline), neboli vyhledávání informací o produktech a službách na internetu a jejich následný nákup v kamenných prodejnách, zatím v Česku nebyl nijak změřen. Nově se o to pokusily Google s klientem Vodafone a s výzkumnou agenturou Millward Brown.

Výsledek?

Studie celkově přinesla zjištění, že na jednoho zákazníka, který nakoupí online, připadají čtyři zákazníci, kteří hledali informace online a následně svůj nákup realizovali v kamenné prodejně!

Celý článek

Komentář JH:

Toto již vím nebo spíše tuším delší čas. Ostatně dělám to velmi často také tak. Nyní je zde i jeden z prvních výzkumů a důkazů.

Zdroj: mediaguru.cz

Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com

—————